Την ώρα που οι ηγέτες της ΕΕ στο άτυπο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Κοπεγχάγης που έλαβε χώρα την Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2025 ξιφουλκούσαν κατά της Ρωσίας δίνοντας όρκους πίστης στην οικονομία πολέμου και στην αύξηση των στρατιωτικών δαπανών, από την αντίπερα όχθη οι ευρωπαϊκοί λαοί έστελναν το μήνυμα ότι δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν τα σπασμένα σφίγγοντας κι’ άλλο το ζωνάρι.
Εκτός λοιπόν από τη Γαλλία και τη Γερμανία, που όπως αναλύσαμε από τη στήλη αυτή τις προηγούμενες δύο εβδομάδες, έχουν ήδη σπεύσει να αυξήσουν τις στρατιωτικές τους δαπάνες και το Βέλγιο αποφάσισε να δαπανήσει το ποσό των 34 δισ. ευρώ για στρατιωτικούς εξοπλισμούς το διάστημα 2026-2034 (www.belganewsagency.eu 24/6/2025).
Και όλα αυτά σε πλήρη συμφωνία με την από 8 Ιουλίου 2025 Σύσταση του Συμβουλίου της ΕΕ για την οικονομική και δημοσιονομική πολιτική του Βελγίου (https://eur-lex.europa.eu 20/8/2025) που ανάβει το πράσινο φως προκειμένου «να ενισχυθούν οι συνολικές δαπάνες για την άμυνα και την ασφάλεια» ζητώντας παράλληλα «να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους». Ταυτόχρονα καλεί το Βέλγιο «να εφαρμόσει το σύνολο μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων στο οποίο βασίστηκε η παράταση της περιόδου προσαρμογής, όπως συνέστησε το Συμβούλιο στις 20 Ιουνίου 2025».
Όμως η Σύσταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 20ης Ιουνίου 2025 (https://eur-lex.europa.eu επίσης 20/8/2025, σελ.1-16) προβλέπει πολύ επώδυνα μέτρα για τους συνταξιούχους και τους εργαζόμενους του Βελγίου τα οποία μάλιστα αποκαλεί κατ΄ ευφημισμόν «μεταρρυθμίσεις», ενώ στην ουσία πρόκειται για ένα σκληρό αντικοινωνικό Μνημόνιο.
Έτσι το σχέδιο των «μεταρρυθμίσεων» που αναφέρονται στον σχετικό πίνακα 7.1. προβλέπει «ότι η συνολική συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση της νέας κυβέρνησης αναμένεται να μειώσει τις συνταξιοδοτικές δαπάνες κατά 2,4 δισ. EUR το 2029. Για τη μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας, ο περιορισμός των παροχών ανεργίας, η ενθάρρυνση της παράτασης του εργάσιμου βίου, καθώς και η πρόληψη και η επανένταξη των εργαζομένων σε μακροχρόνια αναρρωτική άδεια αναμένεται να μειώσουν τις δαπάνες (2,7 δισ. EUR έως το 2029)» (https://eur-lex.europa.eu 20/8/2025, σελ. 8). Ταυτόχρονα προβλέπεται «μείωση των δαπανών για το κονδύλιο κοινωνικής πρόνοιας (2,8 δισ. EUR)» (σελ.8).
Ειδικότερα για το συνταξιοδοτικό προβλέπεται:« Έως το πρώτο τρίμηνο του 2027, έναρξη ισχύος της νομοθεσίας που θα περιλαμβάνει τα ακόλουθα μέτρα (i) Αναλογιστική ουδετερότητα (κατάργηση του τρέχοντος συστήματος bonus και εισαγωγή του συστήματος bonus/malus) (ii) Μείωση των εξομοιούμενων περιόδων στον υπολογισμό της σύνταξης (iii) Σταδιακή κατάργηση των προτιμησιακών καθεστώτων για τους δημοσίους υπαλλήλους (iv) Κατάργηση των συντάξεων ασθενείας (v) Περιορισμός της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής των υψηλών συντάξεων των δημοσίων υπαλλήλων (vi) Εναρμόνιση των απαιτήσεων σταδιοδρομίας για πρόωρη συνταξιοδότηση» (σελ. 14).
Για τα εργασιακά καθορίζεται ότι: «Έως το τέταρτο τρίμηνο του 2025, έναρξη ισχύος της νομοθεσίας που μειώνει μόνιμα τις δημόσιες δαπάνες για παροχές ανεργίας και μακροχρόνιες αναρρωτικές άδειες κατά τουλάχιστον 0,3 % του ΑΕΠ ετησίως από το 2027 με: (i) περιορισμό των παροχών ανεργίας σε δύο έτη κατ’ ανώτατο όριο (ii) μείωση των μακροχρόνιων αναρρωτικών αδειών ……..με αύξηση της λογοδοσίας για τους εργαζομένους και τους ιατρούς» (σελ. 15).
Τέλος προβλέπεται «έκδοση απόφασης για τον περιορισμό του
κονδυλίου κοινωνικής πρόνοιας» (σελ.15).
Και όλα αυτά μάλιστα σύμφωνα με το Συμβούλιο της ΕΕ γίνονται με στόχο «τη βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη»!!! (σελ.11).