Καθώς η Τουρκία εντείνει τις απειλές της κατά της Πατρίδας μας με συνεχείς παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου αλλά και με ασκήσεις οι οποίες προβλέπουν κατάληψη ελληνικού νησιού (www.cnn.gr 25/4/2022), η επανεκλογή Μακρόν έρχεται να υπενθυμίσει την σημασία του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής.
Έτσι την ώρα που το τρίο Ερντογάν-Ακάρ-Τσαβούσογλου συνεχίζει τις παράνομες απαιτήσεις του για αποστρατικοποίηση των νησιών κραδαίνοντας το περίφημο casus belli, η Ελληνογαλλική Συμμαχία στο πεδίο της άμυνας και ασφάλειας συνεχίζει με κοινές ασκήσεις και άλλες δραστηριότητες την δική της προβολή ισχύος.
Η επανεκλογή Μακρόν για μια δεύτερη πενταετή θητεία επαναφέρει τις ελληνογαλλικές σχέσεις στο «business as usual», πολύ δε περισσότερο καθώς ο Μακρόν ήταν άλλωστε αυτός που είχε την πρωτοβουλία για την σύναψη του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής. Με το αζημίωτο βέβαια αφού η υπογραφή του Συμφώνου συνοδεύεται με τις αγορές των 24 Rafale και των 3 συν 1 Belharra αλλά και άλλων γαλλικών οπλικών συστημάτων καθώς επίσης και με την παροχή σειράς στρατιωτικών διευκολύνσεων προς τις γαλλικές ένοπλες δυνάμεις εκ μέρους της Αθήνας.
Σε κάθε περίπτωση και ενώ ο Μακρόν προετοιμάζει την αρχιτεκτονική της νέας του πενταετούς θητείας (Le Figaro 26/4/2022 σελ. 1) η βούλησή του να συνεχίσει την πεπατημένη σε σχέση με την Ευρώπη αλλά και τις διμερείς σχέσεις της Γαλλίας αποτελεί ένα θετικό δείγμα το οποίο όμως θα πρέπει η ελληνική πλευρά να παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς καθώς ο Πόλεμος στην Ουκρανία έδωσε τη δυνατότητα στον Ερντογάν να αρχίσει μια επίθεση φιλίας και προς τη Γαλλία.
To Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο στην Επίσημη Εφημερίδα της Γαλλικής Δημοκρατίας
Πάντως ο Μακρόν φρόντισε το τελευταίο διάστημα να κάνει κινήσεις οι οποίες θα ενίσχυαν το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο, ακόμη και σε περίπτωση μη εκλογής του. Στο πλαίσιο αυτό και ενώ ουσιαστικά είχε μπει στην τελική ευθεία η κούρσα για τις προεδρικές εκλογές, ο Μακρόν εξέδωσε εντολή να προωθηθεί για δημοσίευση στην επίσημη εφημερίδα της Γαλλικής Δημοκρατίας το σχετικό διάταγμα προκειμένου να τεθεί σε ισχύ το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο. Μάλιστα η δημοσίευση του διατάγματος στις 14 Φεβρουαρίου 2022 έγινε λίγες μέρες πριν ξεσπάσει ο Πόλεμος στην Ουκρανία και ενώ η όξυνση των σχέσεων Ρωσίας και ΝΑΤΟ χτυπούσε κόκκινο.
Μεσούντος του Πολέμου στην Ουκρανία ακολούθησε μια έντονα συμβολική κίνηση με πολλούς αποδέκτες. Έτσι παραμονή της εθνικής μας επετείου της 25ης Μαρτίου έλαβε χώρα η υπογραφή των συμβάσεων για την απόκτηση των τριών υπερσύγχρονων φρεγατών τύπου Belharra με οψιόν για την αγορά μιας επιπλέον φρεγάτας, καθώς και των έξι επιπλέον µαχητικών Rafale.
Και όλα αυτά πάνω στο κατάστρωμά του θρυλικού θωρηκτού «Αβέρωφ», παρουσία των υπουργών Άμυνας Ελλάδας και Γαλλίας. Ακολούθησε η παρουσία της Γαλλίδας υπουργού Άμυνας στην στρατιωτική παρέλαση της 25ης Μαρτίου στην Αθήνα και ενώ στον Πειραιά είχε καταπλεύσει το γαλλικό πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο «Charles de Gaulle».
Επιπλέον το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο ανοίγει το δρόμο και για τη συνεργασία ελληνικών και γαλλικών εταιρειών στον τομέα των στρατιωτικών εξοπλισμών. Στο πλαίσιο αυτό ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η συνεργασία ανάμεσα στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα και στη γαλλική εταιρεία Nexter για την συμπαραγωγή πλατφόρμας τεθωρακισμένων οχημάτων, συμπαραγωγή η οποία θα γίνει στην Ελλάδα (www.newsit.gr 12/4/2022).
Το αποτέλεσμα του πρώτου γύρου των γαλλικών προεδρικών εκλογών
Βέβαια κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου στη Γαλλία «οι παροικούντες στην Αθήνα» ασχολήθηκαν περισσότερο με διάφορες πτυχές της γαλλικής εσωτερικής πολιτικής σκηνής, λες και θα μπορούσαν να την επηρεάσουν, παρά με τις ενδεχόμενες επιπτώσεις των αποτελεσμάτων της προεδρικής εκλογής στις Ελληνογαλλικές σχέσεις.
Εκ των υστέρων βέβαια αρκετοί θυμήθηκαν και το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο αλλά μάλλον κατόπιν εορτής. Από την πλευρά μας πάντως αρκετά έγκαιρα σε συνέντευξή μας είχαμε επισημάνει τις αβελτηρίες οι οποίες θα μπορούσαν να προκληθούν σε σχέση με το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο σε περίπτωση μη εκλογής του Μακρόν (www.militaire.gr 12/4/2022).
Στον πρώτο γύρο λοιπόν των γαλλικών προεδρικών εκλογών ο Μακρόν ήρθε πρώτος με ποσοστό 27,85%, με δεύτερη τη Λεπέν με ποσοστό 23,15% και τρίτο τον Μελανσόν με ποσοστό 21,95%. Επιπλέον η αποχή έφτασε στο 26,31% (www.linternaute.com 28/4/2022).
Σε δηλώσεις μου για τα αποτελέσματα του πρώτου γύρου των προεδρικών εκλογών στη Γαλλία (www.political.gr 13/4/2022 σελ. 20) είχα επισημάνει ότι «τα αποτελέσματα των προεδρικών εκλογών στη Γαλλία έστειλαν μηνύματα με πολλούς αποδέκτες. Οι Γάλλοι πολίτες εξέφρασαν την αντίθεσή τους στις δυσμενείς οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας αλλά και στην παγκοσμιοποίηση η οποία περιορίζει τις εξουσίες των εθνικών κρατών και μετατοπίζει τη λήψη των αποφάσεων στις αγορές και στις υπερεθνικές ελίτ. Ταυτόχρονα το εκλογικό αποτέλεσμα αποτελεί ισχυρή έκφραση κατά της άνισης κατανομής του παραγόμενου πλούτου, της ακρίβειας και της μείωσης της αγοραστικής δύναμης των πολιτών. Με ιδιαίτερες αιχμές κατά της αποτυχημένης πολιτικής της ΕΕ να αντιμετωπίσει με συνεκτικό τρόπο τις σύγχρονες προκλήσεις στα ζητήματα της αποβιομηχάνισης, της πανάκριβης ενέργειας αλλά και της μετανάστευσης.
Στο πολιτικό πεδίο η γαλλική αντισυστημική ψήφος κατευθύνθηκε τόσο προς τα αριστερά με υπερψήφιση του Μελανσόν όσο και προς την άκρα δεξιά με υπερψήφιση της Λεπέν αλλά και του Ζεμούρ. Μάλιστα για άλλη μια φορά η Λεπέν φορώντας την δήθεν αντισυστημική της λεοντή, κατάφερε τελικά να υφαρπάξει την ψήφο της γαλλικής περιφέρειας, της υπαίθρου, των μικροεπιχειρηματιών αλλά και διαφόρων στρωμάτων με χαμηλά εισοδήματα, περνώντας έτσι στον δεύτερο γύρο.
Το αποτέλεσμα του δεύτερου γύρου εμφανίζεται εξαιρετικά αμφίρροπο με σχετικό προβάδισμα του Μακρόν. Πλην όμως αν λάβουμε υπόψη ότι η Λεπέν έχει ήδη στρογγυλέψει τον λόγο της αποφεύγοντας να θέσει θέμα ευρώ και Frexit, εκτιμώ ότι στην απίθανη περίπτωση εκλογής της δεν πρόκειται επί της ουσίας να αμφισβητήσει το συστημικό κατεστημένο. Αντίθετα ακολουθώντας τα βήματα Σαλβίνι όχι μόνο θα προσαρμοστεί άνετα στα όρια του ισχύοντος κοινωνικού συστήματος αλλά και θα το υπηρετήσει με συνέπεια, μιας και στην ουσία πρόκειται για ένα υποπροϊόν του ίδιου του συστήματος και όχι για καθαρά αντισυστημική δύναμη».
Η επανεκλογή Μακρόν
Στον δεύτερο γύρο των γαλλικών προεδρικών εκλογών ο Μακρόν επικράτησε με ποσοστό 58,54% και 18.779.641 ψήφους έναντι 13.297.760 ψήφων της Λεπέν που πήρε ποσοστό 41,46% όπως προκύπτει από τον Πίνακα 1 (Le Monde, 26/4/2022 σελ.1). Ταυτόχρονα 13.656.109 απείχαν ανεβάζοντας το ποσοστό της αποχής στο 28,01%, ενώ τα λευκά και άκυρα έφτασαν τα 3.018.990 ήτοι σε ποσοστό 8,60% των ψηφισάντων (Le Monde, 26/4/2022 σελ.1 και Le Figaro 26/4/2022 σελ.2).
Το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο αναμένεται να αναβαθμιστεί πολιτικά και στρατιωτικά έτι περαιτέρω καθώς παρά την επιθυμία Μακρόν για ενίσχυση της γαλλογερμανικού άξονα και στο πεδίο της άμυνας τελικά η νέα γερμανική κυβέρνηση ενόψει του επανεξοπλισμού της Γερμανίας ύψους τουλάχιστον 100 δις ευρώ, φαίνεται να προτιμά την αγορά αμερικανικών μαχητικών F35 (Le Monde 26/4/2022 σελ. 17).
Έτσι το Παρίσι αναμένεται να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στις διάφορες διμερείς αμυντικές συνεργασίες με χώρες μέλη της ΕΕ, με το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο να δείχνει το δρόμο.
Θα πρέπει βέβαια να επισημάνουμε ότι όπως έχει αποδειχθεί σημαντικό ρόλο παίζει και η χημεία των διαφόρων πολιτικών παραγόντων που εμπλέκονται κάθε φορά. Και το γεγονός αυτό μέχρις στιγμής αποδείχθηκε ιδιαίτερα χρήσιμο και κρίσιμο. Έτσι παρότι η παρουσία Μακρόν αναμένεται να δεσπόζει στην γαλλική πολιτική σκηνή την επόμενη πενταετία και μάλιστα στο πεδίο της εξωτερικής πολιτικής και της άμυνας, όπου ο εκάστοτε Γάλλος Πρόεδρος διαθέτει τεράστιες εξουσίες, εντούτοις η Αθήνα οφείλει να παρακολουθήσει με εξαιρετικό ενδιαφέρον τις εξελίξεις ενόψει «του τρίτου εκλογικού γύρου στη Γαλλία», καθώς οι επικείμενες βουλευτικές εκλογές της 12ης και 19ης Ιουνίου στη Γαλλία θα δείξουν εάν θα έχουμε μια νέα γαλλική κυβέρνηση ευθυγραμμισμένη με τις επιθυμίες του Μακρόν ή θα έχουμε «συγκατοίκηση» η οποία οπωσδήποτε θα δυσχεράνει τις επιλογές Μακρόν σε διάφορα πεδία και η οποία υπό όρους θα μπορούσε να δημιουργήσει προσκόμματα στην ομαλή εξέλιξη του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου.
Το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο ακυρώνει στην πράξη το τουρκικό casus belli
Το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής ακυρώνει στην πράξη το τουρκικό casus belli, όπως δήλωσα σε συνέντευξη που παραχώρησα στις 8 Οκτωβρίου 2021 στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του γνωστού τηλεοπτικού σταθμού Russia Today.
Άλλωστε αν η Άγκυρα τολμήσει να υλοποιήσει το casus belli προχωρώντας σε ένοπλη επίθεση κατά ελληνικών πλοίων εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων τότε σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου η Γαλλία θα παράσχει στην Ελλάδα βοήθεια και συνδρομή με όλα τα κατάλληλα μέσα που έχει στη διάθεσή της και εφόσον υφίσταται ανάγκη με τη χρήση ένοπλης βίας.
Έτσι πλέον η Τουρκία θα πρέπει να σκεφθεί διπλά πριν αποφασίσει να χρησιμοποιήσει ένοπλη βία κατά της Επικράτειας της Ελλάδας καθώς θα βρει απέναντί της όχι μόνο την Ελλάδα αλλά και τη Γαλλία.
To κεφαλαιώδες ζήτημα του Ελληνογαλλικού Συμφώνου με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής είχα την ευκαιρία αναλύσω από τις στήλες της ΥΠΕΡΒΑΣΗΣ NEWS αρκετές φορές ιδίως στις 15/2/2021 αλλά και στις 2-3/10/2021 αλλά και στην γαλλική εφημερίδα La Tribune στις 27/8/2020 (https://www.latribune.fr/opinions/plaidoyer-pour-une-alliance-strategique-etroite-entre-la-grece-et-la-france-face-a-la-turquie-855614.html).
Επισημαίνεται ότι με παρέμβασή μου στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 17 Απριλίου 2018 είχα ζητήσει από τον Πρόεδρο της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν να απαντήσει κατά πόσο η Γαλλία θα μπορούσε να συνάψει με την Ελλάδα ένα Αμυντικό Σύμφωνο με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής για εγγύηση των ελληνικών συνόρων σε περίπτωση τουρκικής επίθεσης κατά της Ελληνικής επικράτειας με τον Μακρόν να απαντά θετικά σε μια τέτοια προοπτική.
Αναμερόμενος στο ιστορικό της παραπάνω πρότασής μου για το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής επισημαίνω ότι μιλώντας στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 17 Απριλίου 2018 ζήτησα από τον Μακρόν να τοποθετηθεί κατά πόσο ήταν διατεθειμένος ως Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας να υπογράψει Αμυντικό Σύμφωνο με την Ελλάδα με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής που να εγγυάται τα Ελληνικά σύνορα σε περίπτωση επίθεσης της Τουρκίας κατά της Ελλάδας. Ο Μακρόν απάντησε θετικά δηλώνοντας ότι η Γαλλία θα συμπαρασταθεί σε κάθε Κράτος Μέλος της Ένωσης όταν απειλείται και δη όταν υφίσταται επίθεση η κυριαρχία του. Αυτή είναι η πάγια θέση της Γαλλίας προς την Ελλάδα όταν απειλείται στην Ανατολική Μεσόγειο καθώς αυτό είναι ακριβώς στην καρδία της κοινής αλληλεγγύης να υπάρχει μεταξύ των Κρατών μελών της ΕΕ.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να τονιστεί η τεράστια ιστορική σημασία του Ελληνογαλλικού Συμφώνου καθώς για πρώτη φορά εντός του ΝΑΤΟ δύο χώρες μέλη της Συμμαχίας υπογράφουν διμερές Αμυντικό Σύμφωνο με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής η οποία ενεργοποιείται είτε έναντι τρίτων χωρών είτε έναντι άλλων κρατών μελών του ΝΑΤΟ, όπως είναι εν προκειμένω η Τουρκία.
Και αυτό έγινε γιατί η Τουρκία απειλεί την Ελλάδα με πόλεμο, προχωρά σε συνεχείς παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου, διατηρεί απέναντι από τα ελληνικά νησιά μια ολόκληρη αποβατική στρατιά, παραβιάζει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας τόσο σε ύδατα της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας όσο στην Ελληνο-Αιγυπτιακή ΑΟΖ.
Καθώς λοιπόν η ρήτρα συνδρομής του άρθρου 5 του ΝΑΤΟ δεν ενεργοποιείται για προστασία της Ελλάδας έναντι των απειλών και των επιθετικών ενεργειών της Τουρκίας, πλέον η ρήτρα συνδρομής του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Συμφώνου θα μπορεί να ενεργοποιηθεί σε περίπτωση ένοπλης επίθεσης της Τουρκίας κατά της Ελληνικής Επικράτειας.
Επιπλέον η ρήτρα συνδρομής του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου είναι σύμφωνη και με το άρθρο 42 παρ. 7 της Συνθήκης ΕΕ που ομοίως προβλέπει ρήτρα αμυντικής συνδρομής σε περίπτωση που κάποιο κράτος μέλος της ΕΕ δεχθεί ένοπλη επίθεση στην Επικράτειά του.
Βεβαίως ο γενικός γραμματέα του ΝΑΤΟ Γιενς Στόλτενμπεργκ δεν είναι καθόλου ευτυχής από την υπογραφή του Ελληνογαλλικού Συμφώνου, παρότι ο εν λόγω κύριος είχε την ευκαιρία εδώ και πολύ καιρό να λάβει τα μέτρα του και να βάλει στη θέση της την Άγκυρα μετά τις συνεχείς διαμαρτυρίες της Αθήνας για τις επιθετικές ενέργειας της Τουρκίας κατά της Ελλάδας. Πλην όμως δεν το έπραξε.
Τέλος να σημειωθεί ότι η υπογραφή του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής έγινε εφικτή για δύο επιπλέον λόγους.
Πρώτον γιατί η Μέρκελ έχασε την εξουσία και ως εκ τούτου δεν μπόρεσε να τορπιλίσει το Σύμφωνο όπως ήδη είχε κάνει στο παρελθόν.
Και δεύτερον γιατί οι ΗΠΑ έχοντας πλέον επικεντρώσει την προσοχή τους στον Ειρηνικό με την ενεργοποίηση της Συμφωνίας Aukus προκειμένου να περιορίσουν την Κίνα, μείωσαν πλέον την επιρροή τους στη Μεσόγειο αφήνοντας σχετικό χώρο στη Γαλλία.
Ο Ερντογάν θα δοκιμάσει στην πράξη την αντοχή του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου
Οι πρόσφατες μαζικές τουρκικές παραβιάσεις σε συνδυασμό με την τουρκική άσκηση Γαλάζια Πατρίδα η οποία πέραν των άλλων συμπεριέλαβε και άσκηση κατάληψης ελληνικού νησιού εντάσσονται στην πάγια επιθετική στρατηγική της Τουρκίας έναντι της Πατρίδας μας.
Σε μια φάση μάλιστα που η Δύση έχει επικεντρώσει την προσοχή της στον Πόλεμο στην Ουκρανία η Άγκυρα βρήκε ευκαιρία να ξεδιπλώσει την επιθετική της πολιτική και ταυτόχρονα να δοκιμάσει στην πράξη τόσο τις ενδεχόμενες αντιδράσεις (;) ΗΠΑ και ΝΑΤΟ όσο και το ίδιο το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο.
Την εκτίμηση ότι ο Ερντογάν θα δοκιμάσει στην πράξη την αντοχή του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου και ιδίως την εφαρμογή της ρήτρας στρατιωτικής συνδρομής εξέφρασα ήδη εδώ και μήνες σε συνέντευξη που παραχώρησα στις 10 Οκτωβρίου 2021 στο Militaire.gr και στον δημοσιογράφο Πάρη Καρβουνόπουλο.
Έτσι επισήμανα ότι στην παρούσα φάση και ενόψει του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής η Αθήνα δεν έχει πλέον καμία δικαιολογία και οφείλει αμέσως μετά την κύρωση του παραπάνω Συμφώνου και από την Γαλλία, να προχωρήσει στην επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ. καθ΄ άπασα την Ελληνική Επικράτεια.
Και αυτό γιατί όπως τόνισα και στην συνέντευξή μου στο Russia Today στις 8/10/2021 η ρήτρα συνδρομής του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου έχει πλέον ακυρώσει στην πράξη το τουρκικό casus belli.
Άλλωστε αν η Άγκυρα τολμήσει να υλοποιήσει το casus belli προχωρώντας σε ένοπλη επίθεση κατά ελληνικών πλοίων εντός των επεκταθέντων ελληνικών χωρικών υδάτων των 12 ν.μ. τα οποία θα αποτελούν πλέον μέρος της Ελληνικής Επικράτειας, τότε σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου η Γαλλία θα παράσχει στην Ελλάδα «βοήθεια και συνδρομή με όλα τα κατάλληλα μέσα που έχει στη διάθεσή» της «κι εφόσον υφίσταται ανάγκη με τη χρήση ένοπλης βίας».
Οψόμεθα λοιπόν για τη συνέχεια καθώς η Τουρκία όχι μόνο εντείνει τις απειλές και την αμφισβήτηση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων σε ύδατα της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας και στην Ελληνο-Αιγυπτιακή ΑΟΖ αλλά τελευταία έχει επιδοθεί και σε ευθεία και άμεση αμφισβήτηση της ίδιας της ελληνικής κυριαρχίας σε νησιά της Πατρίδας μας που βρίσκονται στην περιοχή του Βόρειου και Ανατολικού Αιγαίου.