Απίστευτο και όμως αληθινό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Κομισιόν) με επίσημο έγγραφό της ομολογεί αυτό που όλοι μας υποψιαζόμασταν. Ότι δηλαδή τα κράτη μέλη της ΕΕ χορήγησαν νομική ασυλία στις πολυεθνικές του φαρμάκου προκειμένου να προχωρήσουν στην παρασκευή του κορονοεμβολίου το ταχύτερο δυνατόν.!!! Γιατί χωρίς δήθεν «το κίνητρο αυτό» η παρασκευή του κορονοεμβολίου θα γινόταν σε δέκα χρόνια!!!
Αυτό προκύπτει από την έγγραφη Απάντηση που έδωσε η Κομισιόν στην Αναφορά που κατέθεσα ενώπιον της Επιτροπής Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Μάλιστα ενώ το έγγραφο φέρει ημερομηνία 27 Σεπτεμβρίου 2021 τελικά μου κοινοποιήθηκε μόλις την Τετάρτη 12 Ιανουαρίου 2022!!! καθώς παρέμενε επί μήνες ως επτασφράγιστο μυστικό.
Επιπλέον από την Απάντηση της Κομισιόν αποδεικνύεται η βασιμότητα των ισχυρισμών μου καθώς η ίδια η Κομισιόν επιβεβαιώνει ότι χορήγησε νομική ασυλία στην AstraZeneca σε περίπτωση που κάποιος υποστεί βλάβη στην υγεία του έχοντας εμβολιασθεί με εμβόλιο της AstraZeneca.
Έτσι η Κομισιόν στην Απάντησή της αφού επισημαίνει ότι «έχει διασφαλίσει ότι όλες οι συμφωνίες προαγοράς συνάδουν πλήρως με το δίκαιο της ΕΕ και ότι σέβονται πλήρως και προστατεύουν τα δικαιώματα των πολιτών, σύμφωνα με την οδηγία για την ευθύνη λόγω ελαττωματικών προϊόντων», στη συνέχεια ομολογεί επί λέξει τα εξής: «Σύμφωνα με τους κανόνες περί ευθύνης της ΕΕ, η ευθύνη βαραίνει τον παρασκευαστή. Ωστόσο, οι συμφωνίες προαγοράς προβλέπουν ότι τα κράτη μέλη αποζημιώνουν τον παρασκευαστή για ενδεχόμενες ευθύνες που προκύπτουν, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις που καθορίζονται στη συμφωνία προαγοράς».
Επομένως η ίδια η Κομισιόν παραδέχεται ότι τελικά τα κράτη μέλη της ΕΕ άρα και η Ελλάδα θα αποζημιώσει την AstraZeneca για ενδεχόμενες ευθύνες της ως παρασκευάστρια εταιρεία σε περίπτωση που κάποιος εμβολιασθείς υποστεί βλάβη στην υγεία του. Δηλαδή η Κομισιόν επιβεβαιώνει πλήρως το περιεχόμενο της Αναφοράς μου και όλα αυτά ήδη από τις 27 Σεπτεμβρίου 2021 όταν και η Κομισιόν έστειλε την Απάντησή της στην Επιτροπή Αναφορών.
Απάντηση την οποία μου έστειλε για ενημέρωση η Επιτροπή Αναφορών στις 12 Ιανουαρίου 2022 δηλαδή δύο ημέρες μετά την Συνεδρίαση της Επιτροπής Αναφορών που έγινε στις 10 Ιανουαρίου 2022 όταν τελικά μετά τις διαμαρτυρίες μου αλλά και μετά από παρεμβάσεις ευρωβουλευτών αποφασίστηκε σε πρώτη φάση να παραμείνει ανοικτή η Αναφορά μου.
Επιπλέον η Κομισιόν αναφερόμενη σε «συμφωνίες προαγοράς» παραδέχεται ότι η παραπάνω νομική ασυλία που χορηγήθηκε στην AstarZeneca προφανώς ισχύει και για τις άλλες παρασκευάστριες εταιρείες εμβολίων κατά του κορονοϊού.
Τέλος η Κομισιόν επιχειρώντας να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα για το γεγονός ότι οι «συμφωνίες προαγοράς προβλέπουν ότι τα κράτη μέλη αποζημιώνουν τον παρασκευαστή για ενδεχόμενες ευθύνες που προκύπτουν, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις που καθορίζονται στη συμφωνία προαγοράς», επισημαίνει:
«Οι συμφωνίες προαγοράς επιτυγχάνουν τη σωστή ισορροπία μεταξύ της ανάγκης πλήρους συμμόρφωσης με την ισχύουσα νομοθεσία της ΕΕ και της ανάγκης παροχής κινήτρων στις φαρμακευτικές εταιρείες, για την ανάληψη του αντίστοιχου κινδύνου, ούτως ώστε το εμβόλιο κατά της νόσου COVID-19 να διατεθεί εγκαίρως στα κράτη μέλη, δεδομένου ότι οι παρασκευαστές αναμένεται να αναπτύξουν ασφαλή εμβόλια σε πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα από το σύνηθες χρονικό διάστημα των 10 ετών».
Δηλαδή σε απλά ελληνικά η Κομισιόν λέει ότι υπό κανονικές συνθήκες τα εμβόλια αναπτύσσονται μέσα σε μια δεκαετία. Όμως λόγω της πανδημίας και προκειμένου τα εμβόλια να αναπτυχθούν σε πολύ πιο σύντομο διάστημα προκύπτει δήθεν η ανάγκη παροχής κινήτρων στις φαρμακευτικές εταιρείες σε σχέση με την ανάληψη κινδύνου. Όπερ σημαίνει ότι τελικά το κόστος αποζημίωσης για πιθανές βλάβες υγείας των εμβολιαζομένων το αναλαμβάνουν σε τελική ανάλυση τα ίδια τα κράτη μέλη τα οποία και θα αποζημιώνουν τις παρασκευάστριες φαρμακευτικές εταιρείες.
Και την πίτα ολάκερη και τον σκύλο χορτάτο όπως λέει και ο λαός μας, καθώς και τα κέρδη από τις πωλήσεις των εμβολίων θα πηγαίνουν στις τσέπες των πολυεθνικών φαρμακευτικών εταιρειών και αν υπάρξει βλάβη στην υγεία όσων εμβολιασθούν τελικά το μάρμαρο της αποζημίωσης θα βαραίνει τα κράτη μέλη!!!
Όμως έτσι ανακύπτει σε όλο του το μεγαλείο το ζήτημα του περίφημου ηθικού κινδύνου. Έτσι διερωτάται κανείς ποια τελικά θα είναι η συμπεριφορά των φαρμακευτικών εταιρειών που παρασκευάζουν τα εμβόλια κατά του κορονοϊού και μάλιστα «σε πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα από το σύνηθες χρονικό διάστημα των 10 ετών» όταν γνωρίζουν ότι η ενδεχόμενη αποζημίωση για βλάβες στην υγεία όσων εμβολιασθούν με τα εμβόλια τους τελικά θα καλυφθεί από τα κράτη μέλη;
Και όλα αυτά βεβαίως όταν επίσης έχουν το κίνητρο να παράξουν το εμβόλιο προκειμένου να αυξήσουν τα κέρδη τους όπως άλλωστε έχει ήδη συμβεί;
Να γιατί λοιπόν κάποιοι ακόμη και σήμερα επιχειρούν να θάψουν την Αναφορά μου. Γιατί αν αυτή συζητηθεί δημόσια ενώπιον της Επιτροπής Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τότε, στην εν λόγω συνεδρίαση η οποία μεταδίδεται live streaming και σε διερμηνεία των 24 επισήμων γλωσσών της ΕΕ, θα τεθούν δημόσια όλα τα παραπάνω ζητήματα και οι υπεύθυνοι θα κληθούν να δώσουν απαντήσεις.
Η πρώτη απόπειρα να θάψουν την Αναφορά μου
Όπως έχουμε ήδη καταγγείλει από τις στήλες της ΥΠΕΡΒΑΣΗ NEWS το ΣΚ 8-9 Ιανουαρίου 2022, ζήτημα τεράστιων πολιτικών διαστάσεων και μάλιστα εν μέσω πανδημίας προέκυψε από τους χειρισμούς της Ισπανίδας Προέδρου της Επιτροπής Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και μέλους του Λαϊκού Κόμματος της Ισπανίας, η οποία πρότεινε να κλείσει η παραπάνω Αναφορά μου για τη διερεύνηση των νομικών και πολιτικών ευθυνών της ΕΕ και των κυβερνήσεων των κρατών μελών της επειδή χορήγησαν νομική ασυλία στην πολυεθνική των εμβολίων AstarZeneca.
Ως γνωστό με την από 3 Φεβρουαρίου 2021 Αναφορά μου είχα καταγγείλει ότι Βρυξέλλες και Αθήνα είχαν συνομολογήσει λεόντειες και σκανδαλώδεις ρήτρες αποκλεισμού ευθύνης και αποζημίωσης υπέρ της AstraZeneca για το εμβόλιο κατά του COVID-19. Επισήμαινα δε ότι οι ρήτρες αυτές που συμφωνήθηκαν με τις πολυεθνικές των εμβολίων ήταν παράνομες. Μάλιστα μέγα σκάνδαλο αποτελούσε η παραίτηση ΕΕ, Ελλάδας και των άλλων κρατών μελών της ΕΕ ακόμη και από τις εγγυήσεις της νομολογίας του Δικαστηρίου της ΕΕ για τα εμβόλια.
Η Αναφορά μου σε μεγάλο βαθμό επικεντρωνόταν σε καταγγελίες για τις σκανδαλώδεις ρήτρες απαλλαγής ευθύνης που συνομολόγησε η Κομισιόν, η ελληνική κυβέρνηση και οι άλλες κυβερνήσεις υπέρ της AstraZeneca. Ιδίως δε καθώς σύμφωνα με τις ρήτρες αυτές αν κάτι συμβεί σε κάποιον εμβολιασθέντα με το εν λόγω εμβόλιο τότε ευθύνη αποζημίωσης υπάρχει μόνο εκ μέρους των κρατών μελών της ΕΕ και όχι εκ μέρους της πολυεθνικής.
Μάλιστα στις 30/6/2021 η Πρόεδρος της Επιτροπής Αναφορών με ενημέρωσε ότι η Αναφορά του κρίθηκε παραδεκτή και διαβιβάστηκε για προκαταρκτική έρευνα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και στην αρμόδια Επιτροπή Περιβάλλοντος,
Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για γνώμη.
Αίφνης όπως προέκυψε από την Ημερήσια Διάταξη της Επιτροπής Αναφορών η οποία θα συνεδρίαζε τη Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2022, η Πρόεδρος της Επιτροπής Αναφορών πρότεινε να περατωθεί και μάλιστα χωρίς καμία συζήτηση η παραπάνω Αναφορά μου κατά της AstarZeneca «λαμβανομένων υπόψη
της γραπτής απάντησης της Επιτροπής ή άλλων ληφθέντων εγγράφων».
Και όλα αυτά τη στιγμή που δεν ενημερώθηκα καν τόσο για το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη αποστείλει σχετική Απάντηση όσο πολύ περισσότερο και για το περιεχόμενο της εν λόγω Απάντησης
Και μετά η ΕΕ κατηγορεί διάφορες χώρες του τρίτου κόσμου για έλλειψη διαφάνειας!!!
Μετά από αυτή την εξέλιξη η οποία θυμίζει τριτοκοσμικές καταστάσεις, με Επιστολή μου στις 8/1/2022 προς την Ισπανίδα Πρόεδρο της Επιτροπής Αναφορών της Ευρωβουλής αφού διαμαρτυρήθηκα για την παράνομη συμπεριφορά της, της ζήτησα να λάβω γνώση της περίφημης Απάντησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που υποτίθεται ότι αντικρούει την επίδικη Αναφορά μου. Επιπλέον ζήτησα από την Πρόεδρο πριν τη σχετική ψηφοφορία η οποία θα γίνει στις 10 Ιανουαρίου 2022 να λάβω τον λόγο κατά τη σχετική συνεδρίαση της Επιτροπής Αναφορών «με εξ΄ αποστάσεως συμμετοχή» προκειμένου να υποστηρίξω την Αναφορά μου και να αντικρούσω τους ισχυρισμούς της Κομισιόν. Διαφορετικά επισήμανα ότι παραβιάζονται τα δικαιώματα μου ως ευρωπαίου πολίτη και Αναφέροντα τονίζοντας επιπλέον ότι οι Ευρωβουλευτές μέλη της Επιτροπής δεοντολογικά δεν μπορούν να ψηφίσουν αν δεν ακούσουν όλες τις απόψεις.
Στην σχετική μου επιστολή επισήμανα ότι η Αναφορά μου αφορά ένα ιδιαίτερα κρίσιμο ζήτημα όπως είναι η νομική ασυλία που έχει χορηγήσει η Κομισιόν και οι κυβερνήσεις των κρατών μελών της ΕΕ στις πολυεθνικές του κορονοεμβολίου σε περίπτωση που υπάρξουν δυσμενείς παρενέργειες για την υγεία όσων εμβολισθούν. Πολύ δε περισσότερο ενδιαφέρει και αφορά άμεσα εμένα τον ίδιο και την οικογένεια μου καθώς τόσο εγώ όσο και η σύζυγός μου έχουμε ήδη εμβολιασθεί με δύο δόσεις του εμβολίου της AstarZeneca και με την τρίτη ενισχυτική δόση της Pfizer.
Τέλος ζήτησα η Αναφορά μου να βγει από το τμήμα Β’ της ημερήσιας διάταξης και να μην κλείσει. Επιπλέον ζήτησα η Αναφορά μου να προσδιοριστεί το συντομότερο δυνατόν για συζήτηση ενώπιον της Επιτροπής Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, επισημαίνοντας ταυτόχρονα ότι αν με διάφορες μεθοδεύσεις κλείσει η Αναφορά μου εν κρυπτώ και χωρίς συζήτηση τότε είναι προφανές ότι θα δημιουργηθούν επιπλέον ερωτήματα στην ευρωπαϊκή κοινή γνώμη για ποιο λόγο η ΕΕ και οι κυβερνήσεις των κρατών μελών της έχουν χορηγήσει νομική ασυλία στις πολυεθνικές του κορονοεμβολίου τη στιγμή που με κάθε τρόπο πασχίζουν να πείσουν τους πολίτες να εμβολιασθούν.
Για τους λόγους αυτούς ήρθα σε επικοινωνία με διάφορους Ευρωβουλευτές προκειμένου να τους ενημερώσω σχετικά.
Τέλος όπως επεσήμανα εντύπωση προξενεί το γεγονός ότι ενώ στην Επιτροπή Αναφορών της Ευρωβουλής είναι γνωστοί «οι ομηρικοί καυγάδες» για καθαρά κομματικούς λόγους μεταξύ των Ισπανών Ευρωβουλευτών των διαφόρων κομμάτων, εντούτοις στην προκειμένη περίπτωση η Ισπανίδα Πρόεδρος της Επιτροπής Αναφορών και μέλος του Λαϊκού Κόμματος της Ισπανίας πρότεινε να κλείσει η Αναφορά μου η οποία πέραν των άλλων ζητά να διερευνηθούν οι νομικές και πολιτικές ευθύνες των διαφόρων κυβερνήσεων των κρατών μελών της ΕΕ μεταξύ των οποίων φιγουράρει και η κυβέρνηση του σοσιαλιστή Πέδρο Σάντσεθ. Αυτό κι΄ αν είναι ισπανική εθνική ενότητα!!!
Εγκρίνει άραγε τη στάση της Ισπανίδας Προέδρου της Επιτροπής Αναφορών ο Ισπανός Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και Πρόεδρος του Κόμματός της, ο κ. Πάμπλο Κασάδο;
Τελικά την Τετάρτη 12 Ιανουαρίου 2022 δύο ημέρες μετά την παραπάνω κρίσιμη συνεδρίαση της Επιτροπής Αναφορών η Γραμματεία της Επιτροπής Αναφορών με e-mail μου απέστειλε την περίφημη Απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν) με την οποία απαντούσε στις καταγγελίες της Αναφοράς μου. Ταυτόχρονα η Γραμματεία της Επιτροπής Αναφορών με ενημέρωσε ότι έλαβε γνώση του αιτήματός μου να ανοίξει ξανά την Αναφορά μου και ότι θα με ενημερώσει σχετικά στο μέλλον.
Στη συνέχεια μου κοινοποίησε τα πρακτικά της επίμαχης συνεδρίασης της Επιτροπής Αναφορών στις 10 Ιανουαρίου 2021 από όπου προκύπτει ότι η Αναφορά μου αποφασίστηκε να μείνει ανοικτή.
Ολόκληρο το κείμενο της Αναφοράς του Νότη Μαριά
Προς την Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
ΑΝΑΦΟΡΑ
H Ευρωπαϊκή Eπιτροπή στην από 27 Αυγούστου 2020 Συμφωνία Προαγοράς (Advance Purchase Agreement –APA) που συνήψε με την AstraZeneca για λογαριασμό των κρατών μελών της ΕΕ άρα και της Ελλάδας συνομολόγησε παράνομα προνόμια υπέρ της παραπάνω εταιρείας παραγωγής εμβολίου κατά του COVID-19 κατά παράβαση του δικαίου της ΕΕ.
Ειδικότερα το Τμήμα 14.1 της παραπάνω Συμφωνίας Προαγοράς προβλέπει ότι τα συμβαλλόμενα κράτη-μέλη της ΕΕ άρα και η Ελλάδα θα αποζημιώνουν και δεν θα επιτρέπουν τη βλάβη (shall indemnify and hold harmless) της AstraZeneca από και έναντι κάθε ζημιάς και υποχρέωσης καθώς και των νομικών εξόδων που προκύπτουν από ή που σχετίζονται με αξιώσεις λόγω θανάτου, σωματικού, ψυχικού ή συναισθηματικού τραύματος, ασθένειας, αναπηρίας ή κατάστασης φόβου για τους παθόντες εμβολιασθέντες καθώς και για κάθε απώλεια ή ζημία της περιουσίας τους ή διακοπή της επιχείρησης του παθόντος ή συγγενικού του προσώπου, απώλειες που σχετίζονται με ή προκύπτουν από τη χρήση ή τη διαχείριση του εμβολίου που αποστέλλεται ή διατίθεται εντός της δικαιοδοσίας των συμβαλλομένων κρατών μελών.
Από τα παραπάνω λοιπόν προκύπτει ότι:
α)Συνομολογείται ρήτρα αποκλεισμού της ευθύνης της εταιρείας μέσω της ρήτρας (hold harmless) για οποιαδήποτε ζημιά στην υγεία ή στην περιουσία των εμβολιαζομένων.
β)Τα συμβαλλόμενα κράτη δηλαδή και η Ελλάδα αναλαμβάνουν την αποζημίωση (shall indemnify) της AstraZeneca για τους παραπάνω λόγους.
Επιπλέον σύμφωνα με το Τμήμα 15.1. της Συμφωνίας Προαγοράς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και κάθε ένα από τα συμμετέχοντα κράτη μέλη, άρα και η Ελλάδα, εντός των αντίστοιχων αρμοδιοτήτων τους, και για λογαριασμό τους, παραιτούνται πάσης αξιώσεώς τους κατά της AstraZeneca που προκύπτει ή σχετίζεται με:
(α) έλλειψη ασφάλειας ή αποτελεσματικότητας του εμβολίου, (με την επιφύλαξη της συμμόρφωσης της AstraZeneca με τους ισχύοντες κανονισμούς της ΕΕ και τις απαιτήσεις για προϊόν ενόψει πανδημίας, που περιορίζεται στην κατασκευή από την AstraZeneca του εμβολίου σύμφωνα με τις ορθές πρακτικές παρασκευής).
(β) χρήση ή χορήγηση του εμβολίου υπό συνθήκες πανδημίας.
Τέλος στο Τμήμα 15.2. της Συμφωνίας Προαγοράς υπονοείται παρά τη λογοκρισία επιπλέον «Περιορισμός ευθύνης για αξιώσεις εκτός από αποζημίωση τρίτων», αναφορικά με τη συνολική ευθύνη της AstraZeneca και των θυγατρικών της σε σχέση με τις αξιώσεις που υπέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή τα συμμετέχοντα κράτη μέλη, ή οποιεσδήποτε θυγατρικές που ενεργούν για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή των συμμετεχόντων κρατών μελών είτε για παραβίαση της σύμβασης, ή άλλη συμβατική βάση αξίωσης, που προκύπτει από αδικοπραξία (συμπεριλαμβανομένης της αμέλειας) ή άλλως, που προκύπτει υπό την παρούσα συμφωνία.
Οι παραπάνω συνομολογηθείσες ρήτρες είναι αντίθετες προς το δίκαιο της ΕΕ και ειδικότερα τόσο προς την Οδηγία 85/374/ΕΟΚ του Συμβουλίου που ρητά καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις της ευθύνης του παραγωγού εμβολίων όσο και την νομολογία του Δικαστηρίου της ΕΕ (ΔΕΕ) στην υπόθεση C-621/15 N. W όπου και καθορίστηκαν οι όροι και οι προϋποθέσεις της νομικής ευθύνης των εταιρειών παραγωγών εμβολίων για την αποζημίωση όσων υφίστανται βλάβη στην υγεία τους και ζημία στην περιουσίας τους λόγω παρενεργειών του εμβολίου.
Δεδομένου ότι σύμφωνα με τη νομολογία του ΔΕΕ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή οφείλει να παραμένει θεματοφύλακας του δικαίου της ΕΕ ακόμη και όταν ενεργεί ως εκπρόσωπος των κρατών μελών με την παρούσα Αναφορά μου καταγγέλλω στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου την παραπάνω παράνομη συμπεριφορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθώς και της Ελληνικής κυβέρνησης (η οποία αποδέχθηκε την ως άνω παράνομη συμπεριφορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με παραλείψεις της και πράξεις της στο πλαίσιο της Συμφωνίας μεταξύ της Επιτροπής και των κρατών μελών της ΕΕ, που επισυνάπτεται στην παραπάνω Απόφαση C (2020) 4192 τελικό της 18ης Ιουνίου 2020) και ζητώ από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να εξετάσει τους λόγους που οδήγησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη χορήγηση των παραπάνω παρανόμων προνομίων και ασυλιών στην AstraZeneca καθώς επίσης και να λάβει τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Ελληνική κυβέρνηση να πάψουν να παραβιάζουν εν προκειμένω τις επιταγές του δικαίου της ΕΕ.
Το ζήτημα της χορήγησης απαλλαγής από κάθε ευθύνη της AstraZeneca για ενδεχόμενες παρενέργειες του εμβολίου της κατά του COVID-19 στους χιλιάδες ευρωπαίους πολίτες που θα εμβολιασθούν εγείρει κεφαλαιώδη πολιτικά, ηθικά και νομικά ζητήματα και ταυτόχρονα δημιουργεί εύλογα ερωτήματα και ανησυχία στους πολίτες των κρατών μελών που πρόκειται να εμβολιασθούν καθώς διερωτώνται εύλογα για ποιο λόγο χορηγήθηκε απαλλαγή ευθύνης στην AstraZeneca ως παραγωγό του εμβολίου της παρότι είναι γνωστό ότι η ευθύνη του παραγωγού εμβολίου και οι συναφείς αστικές κυρώσεις προβλέπονται από την Οδηγία 85/374/ΕΟΚ.
Τα παραπάνω ερωτήματα εντείνονται καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επί μήνες αρνείτο να δώσει στη δημοσιότητα την παραπάνω επίμαχη Συμφωνία Προαγοράς την οποία τελικά έδωσε στη δημοσιότητα λογοκριμένη.
Επειδή υποβάλλω την αναφορά μου αυτή στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δυνάμει του άρθρου 227 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Επειδή οι παραπάνω καταγγελλόμενες παράνομες ενέργειες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής κυβέρνησης συνιστούν θέμα που εμπίπτει στους τομείς δραστηριότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με αφορά άμεσα.
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
Αιτούμαι
Να γίνει δεκτή η παρούσα Αναφορά μου
Αθήνα 3/2/2021
Νότης ΜΑΡΙΑΣ
Καθηγητής Θεσμών της ΕΕ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης
πρώην Ευρωβουλευτής
Η πρώτη απάντηση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
Μετά την κατάθεση της εν λόγω Αναφοράς μου το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο απέστειλε την πρώτη απάντησή του η οποία έχει ως ακολούθως:
« Κύριo Marias Notis
7, Koniari str 11471 Athens,
Greece
D 5OO2O5 02.2021 Βρυξέλλες,
Αξιότιμε κύριε,
Εξ ονόματος του Γενικού Γραμματέα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, επιβεβαιώνω με την παρούσα ότι έχουμε λάβει την ηλεκτρονική σας αναφορά “Παραβίαση δικαίου ΕΕ από Ευρωπαϊκή Επιτροπή και Ελλάδα σε σχέση με Συμφωνία Προαγοράς με AstraZeneca” με ημερομηνία 03.02.2021. Η αναφορά σας έχει καταχωρισθεί με τον αριθμό 0127/2021. Παρακαλείσθε να φυλάξετε τον αριθμό αυτό και να τον αναφέρετε σε κάθε περαιτέρω αλληλογραφία επί του θέματος αυτού. Έχουμε διαβιβάσει την αναφορά σας στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η οποία, αφού αποφασίσει, θα σας ενημερώσει εγγράφως σχετικά. Παρακαλείστε ωστόσο να λάβετε υπόψη σας ότι, λόγω του μεγάλου αριθμού των αναφορών που υποβάλλονται ετησίως στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η διαδικασία για την εξέταση μιας αναφοράς μπορεί να απαιτήσει κάποιο χρονικό διάστημα. Οι αναφορές, μετά την καταχώρισή τους, καθίστανται κατά κανόνα δημόσια έγγραφα· για το λόγο αυτό σας υποβάλλεται στην οπίσθια όψη δήλωση ιδιωτικού απορρήτου του ΕΚ που αφορά την προστασία των προσωπικών σας δεδομένων.
Εάν έχετε τυχόν ερωτήσεις σχετικά με την αναφορά σας, παρακαλώ μη διστάσετε να έρθετε σε επαφή με τη γραμματεία της Επιτροπής Αναφορών, είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (peti-secretariat@europarl.europa.eu) είτε με συνήθη ταχυδρομική επιστολή (ταχυδρομική διεύθυνση: European Parliament, Committee on Petitions, Rue Wiertz 60, B-1047 Brussels, BELGIUM).
Με εξαιρετική εκτίμηση
L.Boháč
Προϊστάμενος Τμήματος».
Παραδεκτή η Αναφορά του Νότη Μαριά κατά της Astra Zeneca
Στη συνέχεια η Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με την από 30 Ιουνίου 2021 νέα της επιστολή με ενημέρωσε ότι η Αναφορά μου κρίθηκε παραδεκτή. Η εν λόγω επιστολή της Επιτροπής Αναφορών έχει ως ακολούθως:
«Πρόεδρος της Επιτροπής Αναφορών
Βρυξέλλες
YS/npe[IPOL-COM-PETI D (2021)10268]
Κύριo Νότη Μαριά
D 200908 30.06.2021 Κόνιαρη 7
11471 Αθήνα
GRÈCE
Θέμα: Αναφορά αριθ. 0127/2021 (μνεία που πρέπει να γίνεται σε όλη την αλληλογραφία)
Αξιότιμε κύριε Μαριά,
Βρίσκομαι στην ευχάριστη θέση να σας πληροφορήσω ότι η Επιτροπή Αναφορών έχει εξετάσει την αναφορά σας και την έχει χαρακτηρίσει παραδεκτή, δεδομένου ότι το θέμα που θίγετε εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Συνεπώς, ζήτησα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διεξαγάγει προκαταρκτική έρευνα επί του θέματος. Δεδομένου του θέματος, διαβίβασα επίσης την αναφορά σας στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Επιτρέψτε μου επίσης να σας ενημερώσω σχετικά με το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 10ης Ιουλίου 2020 σχετικά με τη στρατηγική της ΕΕ για τη δημόσια υγεία μετά την κρίση COVID-19 (2020/2691 (RSP), καθώς και τις δηλώσεις του Συμβουλίου και της Επιτροπής σχετικά με την πρόοδο της στρατηγικής της ΕΕ για τον εμβολιασμό κατά της νόσου COVID-19.
Θα σας ενημερώσω εγκαίρως ως προς οποιαδήποτε περαιτέρω ενέργεια σχετικά με την αναφορά σας.
Με εκτίμηση,
Dolors Montserrat
Πρόεδρος της Επιτροπής Αναφορών».
Ολόκληρη η κυνική Απάντηση-Ομολογία της Κομισιόν για τα κορονοεμβόλια
«Απάντηση της Επιτροπής, που ελήφθη στις 27 Σεπτεμβρίου 2021.
Η Επιτροπή ενεργεί ως κεντρική αρχή προμηθειών εξ ονόματος και για λογαριασμό όλων των κρατών μελών για τη διασφάλιση της προαγοράς εμβολίων κατά της νόσου COVID-19, όπως προβλέπεται από το Συμβούλιο στον κανονισμό για το μέσο στήριξης έκτακτης ανάγκης εντός της Ένωσης (ESI)[1], δυνάμει του άρθρου 4 παράγραφος 5 στοιχείο β), του άρθρου 4 παράγραφος 6 στοιχείο β) και του άρθρου 4 παράγραφος 7[2]. Τα κράτη μέλη έχουν αναθέσει αυτόν τον ρόλο στην Επιτροπή, όχι για τη διαχείριση μιας μεμονωμένης διαδικασίας προμήθειας αλλά για τη διεξαγωγή ολόκληρης της διαδικασίας προμήθειας. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή ενεργεί ως κεντρική αρχή προμηθειών σε όλες τις επιμέρους διαδικασίες προμήθειας με διαπραγμάτευση, οι οποίες αποτελούν αναπόσπαστο μέρος μιας ενιαίας, συντονισμένης διαδικασίας[3] για την προαγορά εμβολίων κατά της νόσου COVID-19 από διάφορες εταιρείες, όπως εξηγείται στο έγγραφο COM(2020)245 final 2.1[4]. Απώτερος στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα άρτιο και ποικίλο χαρτοφυλάκιο υποψήφιων εμβολίων, το οποίο θα βρίσκεται στη διάθεση των κρατών μελών.
Όλα τα κράτη μέλη συμμετέχουν στο διοικητικό συμβούλιο (εφεξής «το συμβούλιο») για την κοινή προσέγγιση της ΕΕ όσον αφορά την προμήθεια εμβολίων κατά της νόσου COVID-19. Το συμβούλιο συζητά και εξετάζει όλες τις πτυχές των συμφωνιών προαγοράς πριν υπογραφούν, συμπεριλαμβανομένων των τιμών, των διατάξεων περί ευθύνης και των συστημάτων διανομής. Τα μέλη της κοινής ομάδας διαπραγμάτευσης, τα οποία διαπραγματεύονται τις συμφωνίες προαγοράς με τους φορείς ανάπτυξης εμβολίων, διορίζονται από το συμβούλιο, στο οποίο μάλιστα υποβάλλουν εκθέσεις και ζητούν καθοδήγηση σε τακτική βάση[5]. Εκτός από τα μέλη της κοινής ομάδας διαπραγμάτευσης που διορίζονται από την Επιτροπή, τα μέλη της κοινής ομάδας διαπραγμάτευσης που εκπροσωπούν τα κράτη μέλη διορίζονται από τις κυβερνήσεις τους και υπογράφουν δηλώσεις απουσίας σύγκρουσης συμφερόντων και εμπιστευτικότητας. Οι διαπραγματεύσεις αποτελούν, συνεπώς, μια πραγματικά συλλογική προσπάθεια στην οποία συμμετέχουν όλα τα κράτη μέλη.
Όσον αφορά την ευθύνη, η Επιτροπή έχει διασφαλίσει ότι όλες οι συμφωνίες προαγοράς συνάδουν πλήρως με το δίκαιο της ΕΕ και ότι σέβονται πλήρως και προστατεύουν τα δικαιώματα των πολιτών, σύμφωνα με την οδηγία για την ευθύνη λόγω ελαττωματικών προϊόντων (85/374/ΕΟΚ)[6]. Σύμφωνα με τους κανόνες περί ευθύνης της ΕΕ, η ευθύνη βαραίνει τον παρασκευαστή. Ωστόσο, οι συμφωνίες προαγοράς προβλέπουν ότι τα κράτη μέλη αποζημιώνουν τον παρασκευαστή για ενδεχόμενες ευθύνες που προκύπτουν, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις που καθορίζονται στη συμφωνία προαγοράς. Η Επιτροπή κατέστησε σαφές καθ’ όλη τη διάρκεια της υλοποίησης της στρατηγικής για τα εμβόλια ότι δεν είναι διατεθειμένη να κάνει συμβιβασμούς ως προς την εφαρμογή των υφιστάμενων κανόνων που ισχύουν για τη διάθεση ενός φαρμάκου στην αγορά. Οι διατάξεις σχετικά με την ευθύνη και την αποζημίωση δεν μεταβάλλουν κατ’ ουδένα τρόπο ούτε τους εφαρμοστέους κανόνες ούτε το βάρος της αποδείξεως που φέρουν οι εταιρείες για να αποδειχθεί η ασφάλεια και η αποτελεσματικότητα των προϊόντων τους.
Οι διατάξεις της συμφωνίας προαγοράς σχετικά με την ευθύνη και την αποζημίωση δεν μεταβάλλουν το βάρος της αποδείξεως, που φέρει πλήρως η AstraZeneca, βάσει κανονιστικών ρυθμίσεων, για να αποδείξει την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα του προϊόντος της ενώπιον του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων (EMA) και της Επιτροπής.
Εφαρμόζονται οι συνήθεις κανόνες και διαδικασίες, δηλαδή η εταιρεία πρέπει να υπερασπιστεί εαυτόν στο δικαστήριο έναντι νομικών βάσεων ευθύνης για εικαζόμενο ελαττωματικό εμβόλιο, το οποίο θα μπορούσε να έχει ανεπιθύμητες ενέργειες. Μόνο εφόσον η εταιρεία κηρυχθεί κατ’ αρχάς υπεύθυνη, θα μπορούσαν να εφαρμοστούν οι συμβατικές διατάξεις περί αποζημίωσης, αλλά ακόμη και τότε, μόνο υπό τις προϋποθέσεις που ορίζονται στη συμφωνία προαγοράς. Επομένως, η AstraZeneca δικαιούται αποζημίωση μόνον εάν προκύψουν (απροσδόκητες) ανεπιθύμητες ενέργειες μετά τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας από την Επιτροπή, αφού έχει προηγηθεί η σύσταση του EMA, και εφόσον η εταιρεία θα είχε κατ’ αρχάς κηρυχθεί υπεύθυνη από αρμόδιο δικαστήριο. Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, η AstraZeneca παραμένει σε κάθε περίπτωση πλήρως υπεύθυνη για ζημίες που προκαλούνται από φαρμακευτικό προϊόν της και οι συμβατικές διατάξεις δεν αντιβαίνουν στις αρχές και τις διατάξεις της προστασίας των καταναλωτών και στο φαρμακευτικό κεκτημένο. Επιπλέον, η σχετική ρήτρα της συμφωνίας προαγοράς αναφέρει σαφώς ότι η ρήτρα αποζημίωσης δεν εφαρμόζεται σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 14 σε συνδυασμό με το άρθρο 1.26 της συμφωνίας προαγοράς. Παρομοίως, η Επιτροπή έχει αντιταχθεί συστηματικά σε όλα τα αιτήματα που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν ή να αλλάξουν τη διατύπωση και τον σκοπό της οδηγίας για την ευθύνη λόγω ελαττωματικών προϊόντων. Είναι, επομένως, σκόπιμο να τονιστεί ότι ο φορέας θα πρέπει πάντα να συμμορφώνεται με το σύνολο της σχετικής νομοθεσίας της ΕΕ.
Συμπέρασμα
Η Επιτροπή έχει διασφαλίσει ότι όλες οι συμφωνίες προαγοράς συνάδουν πλήρως με το δίκαιο της ΕΕ και ότι σέβονται πλήρως και προστατεύουν τα δικαιώματα των πολιτών, σύμφωνα με την οδηγία για την ευθύνη λόγω ελαττωματικών προϊόντων. Σύμφωνα με τους κανόνες περί ευθύνης της ΕΕ, η ευθύνη βαραίνει τον παρασκευαστή. Ωστόσο, οι συμφωνίες προαγοράς προβλέπουν ότι τα κράτη μέλη αποζημιώνουν τον παρασκευαστή για ενδεχόμενες ευθύνες που προκύπτουν, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις που καθορίζονται στη συμφωνία προαγοράς.
Οι συμφωνίες προαγοράς επιτυγχάνουν τη σωστή ισορροπία μεταξύ της ανάγκης πλήρους συμμόρφωσης με την ισχύουσα νομοθεσία της ΕΕ και της ανάγκης παροχής κινήτρων στις φαρμακευτικές εταιρείες, για την ανάληψη του αντίστοιχου κινδύνου, ούτως ώστε το εμβόλιο κατά της νόσου COVID-19 να διατεθεί εγκαίρως στα κράτη μέλη, δεδομένου ότι οι παρασκευαστές αναμένεται να αναπτύξουν ασφαλή εμβόλια σε πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα από το σύνηθες χρονικό διάστημα των 10 ετών.
Και νέα προσπάθεια να θάψουν την Αναφορά μου
Τελικά σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες μεθοδεύεται εκ νέου να θαφτεί η Αναφορά μου.
Έτσι σε επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Αναφορών μεθοδεύεται νέα πρόταση προκειμένου να κλείσει η Αναφορά μου παρά την παραπάνω κυνική ομολογία της Κομισιόν.
Οψόμεθα.
[1] Κανονισμός (ΕΕ) 2020/521 του Συμβουλίου της 14ης Απριλίου 2020 για την ενεργοποίηση της στήριξης έκτακτης ανάγκης βάσει του κανονισμού (ΕΕ) 2016/369 και για την τροποποίηση των διατάξεών του λαμβάνοντας υπόψη την έξαρση της νόσου COVID-19, ΕΕ L 117 της 15.4.2020, σ. 3–8.
[2] «Η στήριξη έκτακτης ανάγκης δυνάμει του παρόντος κανονισμού μπορεί να χορηγείται υπό οποιαδήποτε από τις ακόλουθες μορφές: […] β) προμήθεια από την Επιτροπή για λογαριασμό των κρατών μελών βάσει συμφωνίας μεταξύ της Επιτροπής και των κρατών μελών». «Στην περίπτωση των διαδικασιών προμηθειών που αναφέρονται στην παράγραφο 5 στοιχεία β) […], η Επιτροπή ακολουθεί τους κανόνες που ορίζονται στον κανονισμό (ΕΕ, Ευρατόμ) 2018/1046 για τις δικές της προμήθειες».
[3] COM(2020)245 final παράγραφος 2.1 τέταρτη περίπτωση, στην οποία περιγράφονται τα πλεονεκτήματα μιας κεντρικής διαδικασίας προμήθειας.
[4] «Προκειμένου να επεκταθεί η προσέγγιση αυτή και να καλύψει το σύνολο της ΕΕ, η Επιτροπή προτείνει τη διεξαγωγή κεντρικής διαδικασίας προμήθειας, η οποία αποφέρει ορισμένα σημαντικά πλεονεκτήματα. Πιο συγκεκριμένα, όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ θα είναι σε θέση να επωφεληθούν από τη δυνατότητα αγοράς εμβολίων μέσω ενιαίας δράσης προμήθειας. Η διαδικασία αυτή προσφέρει επίσης στους παραγωγούς εμβολίων μια σημαντικά απλουστευμένη διαδικασία διαπραγμάτευσης με ενιαίο σημείο επαφής, μειώνοντας έτσι το κόστος για όλους. Η κεντρική προμήθεια εμβολίων σε επίπεδο ΕΕ έχει τα πλεονεκτήματα της ταχύτητας και της αποτελεσματικότητας σε σύγκριση με 27 χωριστές διαδικασίες. Μια πραγματικά ευρωπαϊκή προσέγγιση θα απέτρεπε τον ανταγωνισμό μεταξύ των κρατών μελών. Δημιουργεί αλληλεγγύη μεταξύ όλων των κρατών μελών, ανεξάρτητα από το μέγεθος του πληθυσμού τους και την αγοραστική τους δύναμη. Μια πανευρωπαϊκή προσέγγιση θα αυξήσει τη μόχλευση της ΕΕ κατά τις διαπραγματεύσεις με τη βιομηχανία. Θα μας επιτρέψει επίσης να συνδυάσουμε την επιστημονική και κανονιστική εμπειρογνωσία της Επιτροπής και των κρατών μελών».
[5] Παράρτημα του C(2020) 4192 final, ‘Process and governance’.
[6] Οδηγία 85/374/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 25ης Ιουλίου 1985 για την προσέγγιση των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων των κρατών μελών σε θέματα ευθύνης λόγω ελαττωματικών προϊόντων, ΕΕ L 210 της 7.8.1985, σ. 29-33.