Το τελευταίο διάστημα το ιερατείο των Βρυξελλών έχει προχωρήσει σε σειρά σημαντικών ανακοινώσεων για την ελληνική οικονομία στέλνοντας μήνυμα με πολλούς αποδέκτες.
Έτσι στις 12 Μαΐου 2021 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε στη δημοσιότητα τις εαρινές οικονομικές προβλέψεις για την Ελλάδα, όπου ενώ εκτιμά για το 2021 ανάκαμψη της τάξης του 4,1% έναντι ύφεσης 8,2% το 2020 καθώς και νέα ανάκαμψη της τάξης του 6% για το 2022, εντούτοις οι προβλέψεις για την ανεργία είναι δυσοίωνες καθώς επισημαίνει ότι για μεν το 2021 η ανεργία θα κυμανθεί στο 16,3% έναντι 17,3% το 2019 και 16,3% το 2020, ενώ στο 2022 αναμένεται να είναι στο 16,1%.
Ταυτόχρονα το δημοσιονομικό έλλειμμα από 9,7% του ΑΕΠ το 2020 αναμένεται να φτάσει στο 10% το 2021 και να πέσει στο 3,2% το 2022.
Ομοίως το δημόσιο χρέος από 205,6% του ΑΕΠ το 2020 αναμένεται να φτάσει στο 208,8% το 2021 και να πέσει στο 201,5% το 2022.
Τα παραπάνω στοιχεία για ύφεση και ανεργία επαναλαμβάνονται και στη σελίδα 13 της 10ης Έκθεσης Ενισχυμένης Εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής COM(2021) 528 final για την Ελλάδα που δόθηκε στη δημοσιότητα στις 2 Ιουνίου 2021.
Η εν λόγω Έκθεση συντάχθηκε σύμφωνα με τον Κανονισμό 472/2013 και ελέγχει την τήρηση και εφαρμογή εκ μέρους της Ελλάδας των όρων που επέβαλε το Eurogroup της 22ας Ιουνίου 2018.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως επισημαίνεται στη σελίδα 7 της παραπάνω Έκθεσης, ελέγχεται η εφαρμογή των συγκεκριμένων δεσμεύσεων για εφαρμογή μεταρρυθμίσεων σε έξι βασικούς τομείς στη βάση συγκεκριμένων προθεσμιών μέχρι τα μέσα του 2022, μεταρρυθμίσεων που αφορούν ιδίως: (i) τις δημοσιονομικές και δημοσιονομικές-διαρθρωτικές πολιτικές, (ii) την κοινωνική πρόνοια, (iii) τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, (iv) τις αγορές εργασίας και προϊόντων, (v) την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, δηλαδή το Υπερταμείο, καθώς και τις ιδιωτικοποιήσεις και (vi) τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης.
Σε σχέση με τα δημοσιονομικά η παραπάνω Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας στη σελίδα 23 αφού επισημαίνει με νόημα τη δέσμευση για πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ σε μεσοπρόθεσμη βάση, στη συνέχεια αναφέρεται στις αποφάσεις της ΕΕ σύμφωνα με τις οποίες σε σχέση με τα ελλείμματα η γενική ρήτρα διαφυγής του Συμφώνου Σταθερότητας θα συνεχίσει να εφαρμόζεται το 2021 και το 2022 και αναμένεται να απενεργοποιηθεί από το 2023.
Όμως όπως επισημαίνει η Επιτροπή στην Εαρινή Δέσμη του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, την οποία ομοίως εξέδωσε στις 2 Ιουνίου 2021 ναι μεν «η δημοσιονομική πολιτική πρέπει να παραμείνει υποστηρικτική το 2021 και το 2022» πλην όμως «μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες, τα κράτη μέλη θα πρέπει να εφαρμόσουν πολιτικές για τη διασφάλιση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας μεσοπρόθεσμα».
Η επισήμανση της δέσμευσης της Ελλάδας για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ σε μεσοπρόθεσμη βάση σε συνδυασμό και με την παραπάνω Εαρινή Δέσμη του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου προμηνύει μετά τη λήξη της πανδημίας σκληρή δημοσιονομική πειθαρχία και μέτρα λιτότητας.
Άλλωστε οι θέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βρίσκονται στην ίδια κατεύθυνση με τις αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης οι οποίοι προκειμένου να μην υπάρχει καμιά αμφιβολία για το τι θα συμβεί μετά τη λήξη της πανδημίας, στο σημείο 7 της Δήλωσης του Eurogroup της 15ης Μαρτίου 2021 επισήμαναν με νόημα ότι «άπαξ και δρομολογηθεί σταθερά η ανάκαμψη, τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τα αυξημένα επίπεδα δημόσιου χρέους εφαρμόζοντας βιώσιμες μεσοπρόθεσμες δημοσιονομικές στρατηγικές, με έμφαση στη βελτίωση της ποιότητας των δημόσιων οικονομικών…..».
Καθώς τα παραπάνω στοιχεία για το ελληνικό έλλειμμα και χρέος επαναλαμβάνονται στις σελίδες 6, 7 και 18 της Έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη διαδικασία του υπερβολικού ελλείμματος, που εκδόθηκε κατ΄ εφαρμογήν του άρθρου 126 παρ. 3 της Συνθήκης Λειτουργίας της ΕΕ, και δημοσιοποιήθηκε επίσης στις 2 Ιουνίου 2021 (COM(2021) 529 final), είναι προφανές ότι το άγρυπνο μάτι των δανειστών θα συνεχίσει να θέτει στο μικροσκόπιο τις δαπάνες του Ελληνικού δημοσίου.
Πολύ δε περισσότερο καθώς η Κριστίν Λαγκάρντ αρνείται κάθε συζήτηση για διαγραφή εκ μέρους της ΕΚΤ των δημοσίων χρεών που δημιουργήθηκαν λόγω πανδημίας (capital.gr 7/2/2021) απορρίπτοντας την έκκληση 100 οικονομολόγων που μετ΄ επιτάσεως ζητούν τη διαγραφή δημοσίων χρεών που διακρατά η ΕΚΤ (naftemporiki.gr 5/2/2021).