Οδοστρωτήρας για εργασιακά και ασφαλιστικό σε Ελλάδα οι αποφάσεις του Eurogroup
Πλειστηριασμοί και ιδιωτικοποιήσεις στην ημερήσια διάταξη
Αναβλήθηκε για τέταρτη φορά η αύξηση του κατώτατου μισθού
Με εντολή Μέρκελ και νέο πεσκέσι σε Ερντογάν από την ΕΕ παραμονές του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Μαρτίου που υποτίθεται θα επιβάλει κυρώσεις στην Τουρκία
Έργα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης ύψους 672,4 δις ευρώ θα μπορούν να χτυπούν οι τουρκικές εταιρείες
Το Συμβούλιο της ΕΕ με σύμφωνη γνώμη Ελλάδας και Κύπρου ανοίγει και το Ευρωπαϊκό Ταμείο InvestEU στην τουρκική συμμετοχή
Η Μέρκελ αναζητά εκλογική σωτηρία στον Ερντογάν καθώς το κόμμα της βυθίζεται ενόψει των γερμανικών εκλογών το Σεπτέμβριο 2021
To Eurogroup της Καθαράς Δευτέρας 15 Μαρτίου 2021 πέρασε στα ψιλά των εφημερίδων με μόνες αναφορές στις αποφάσεις του για διατήρηση της γενικής ρήτρας διαφυγής από το δρακόντειο Σύμφωνο Σταθερότητας και για το 2022, γεγονός που ερμηνεύθηκε από διάφορους κύκλους ως πράσινο φως προς τις κυβερνήσεις να συνεχίσουν τη στήριξη της οικονομίας με επιπλέον μέτρα παρά την συνακόλουθη αύξηση ελλείμματος και χρέους.
Η ενεργοποίηση της γενικής ρήτρας διαφυγής και μάλιστα για πρώτη φορά, έγινε λόγω πανδημίας από το Συμβούλιο της ΕΕ με απόφασή του στις 23/3/2020 και αφορούσε το έτος 2021 (www.consilium.europa.eu. 23/3/2020).
Προηγήθηκε πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις 20/3/2020 στην οποία επισημάνθηκε ότι η «εν λόγω ρήτρα θεσπίστηκε με την εξάπτυχη μεταρρύθμιση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης το 2011, με συνεκτίμηση των διδαγμάτων που αντλήθηκαν από την οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση. Η εμπειρία αυτή κατέδειξε ιδίως την ανάγκη θέσπισης ειδικών διατάξεων στους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ ώστε να καταστεί δυνατή η συντονισμένη και εύτακτη απόκλιση από τις κανονικές απαιτήσεις για όλα τα κράτη μέλη σε περίπτωση γενικευμένης κρίσης ως συνέπεια σοβαρής επιβράδυνσης της οικονομικής δραστηριότητας στη ζώνη του ευρώ ή στην ΕΕ συνολικά» (COM(2020) 123 final,eur-lex.europa.eu).
Καθώς η ΕΕ βιώνει πλέον το τρίτο κύμα της πανδημίας στις αρχές Μαρτίου 2021 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκδήλωσε την πρόθεσή της να δρομολογήσει για ακόμη μια φορά τη διατήρηση της γενικής ρήτρας διαφυγής του δρακόντειου Συμφώνου Σταθερότητας και για το 2022 (www.euro2day.gr, 3/3/2020) γεγονός το οποίο οπωσδήποτε θα δώσει σημαντικές ανάσες σε αρκετές οικονομίες των χωρών της ευρωπαϊκής περιφέρειας.
Στο πλαίσιο αυτό ο Βάλντις Ντομπρόβσκις, εκτελεστικός αντιπρόεδρος για την Οικονομία, δήλωσε τα εξής: «Υπάρχει ελπίδα στον ορίζοντα για την οικονομία της ΕΕ, αλλά προς το παρόν η πανδημία εξακολουθεί να πλήττει τα μέσα βιοπορισμού των ανθρώπων και την ευρύτερη οικονομία. Για να μετριαστεί αυτός ο αντίκτυπος και να προωθηθεί μια ανθεκτική και βιώσιμη ανάκαμψη, το σαφές μας μήνυμα είναι ότι η δημοσιονομική στήριξη θα πρέπει να συνεχιστεί για όσο διάστημα χρειάζεται. Με βάση τις τρέχουσες ενδείξεις, η γενική ρήτρα διαφυγής θα παραμείνει ενεργή το 2022 και θα απενεργοποιηθεί το 2023. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να αξιοποιήσουν στο έπακρο τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ο οποίος τους παρέχει μια μοναδική ευκαιρία να στηρίξουν την οικονομία τους χωρίς να επιβαρύνουν τα δημόσια οικονομικά τους. Τα έγκαιρα, προσωρινά και στοχοθετημένα μέτρα θα επιτρέψουν την ομαλή επιστροφή σε βιώσιμους προϋπολογισμούς μεσοπρόθεσμα» (ec.europa.eu/commission/presscorner 3/3/2021).
Στην ίδια γραμμή και ο Πάολο Τζεντιλόνι, επίτροπος Οικονομίας, που δήλωσε: «Η απόφασή μας τον περασμένο Μάρτιο να ενεργοποιήσουμε τη γενική ρήτρα διαφυγής συνιστούσε αναγνώριση της σοβαρότητας της εξελισσόμενης κρίσης. Αποτέλεσε επίσης δήλωση της αποφασιστικότητάς μας να λάβουμε όλα τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας και τη στήριξη των θέσεων εργασίας και των επιχειρήσεων. Ένα χρόνο μετά, η μάχη κατά της νόσου COVID-19 δεν έχει ακόμη κερδηθεί και πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν επαναλαμβάνουμε τα λάθη που κάναμε πριν από μια δεκαετία αποσύροντας την υποστήριξή μας πολύ νωρίς. Για το 2022, είναι σαφές ότι η δημοσιονομική στήριξη θα εξακολουθήσει να είναι αναγκαία: καλύτερα να αποκλίνουμε κάνοντας υπερβολικά πολλά παρά πολύ λίγα. Ταυτόχρονα, οι δημοσιονομικές πολιτικές θα πρέπει να διαφοροποιούνται ανάλογα με τον ρυθμό ανάκαμψης κάθε χώρας και την υποκείμενη δημοσιονομική της κατάσταση. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι, καθώς η χρηματοδότηση από το Next Generation EU αρχίζει να ρέει, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να διασφαλίζουν τη διατήρηση και ενίσχυση των επενδυτικών δαπανών μέσω επιχορηγήσεων της ΕΕ» (ec.europa.eu/commission/presscorner 3/3/2021).
Με βάση λοιπόν την παραπάνω εισήγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το Eurogroup της 15ης Μαρτίου στο σημείο 5 της Δήλωσής του αναφέρει με νόημα: «Η Ευρωομάδα σημειώνει την προκαταρκτική ένδειξη της Επιτροπής ότι η γενική ρήτρα διαφυγής θα συνεχίσει να εφαρμόζεται το επόμενο έτος» (www.consilium.europa.eu 15/3/2021).
Μάλιστα όπως επισήμανε σε δηλώσεις του την ίδια ημέρα ο Πρόεδρος του Eurogroup Paschal Donohoe «σήμερα, η Ευρωομάδα συμφώνησε στην ανάγκη διατήρησης μιας δημοσιονομικής θέσης το 2021 και το 2022, η οποία θα είναι υποστηρικτική και η οποία θα ανοίξει το δρόμο για ανάκαμψη» (www.consilium.europa.eu 15/3/2021).
Eurogroup: Μαθήματα λιτότητας και βίαιης δημοσιονομικής πειθαρχίας
Όμως μια πιο προσεκτική ανάγνωση της Δήλωσης του Eurogroup της 15ης Μαρτίου 2021 αναδεικνύει το τι μέλλει γενέσθαι την επαύριον της πανδημίας καθώς η οικονομική ηγεσία της ευρωζώνης συνεχίζει να παραδίδει μαθήματα λιτότητας και δημοσιονομικής προσαρμογής. Άλλωστε δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ότι τα διάφορα γεράκια της ευρωζώνης με επικεφαλής τον Σόιμπλε έχουν ήδη αρχίσει να ζητούν από τις κυβερνήσεις να σφίξουν το ζωνάρι (in.gr 7/2/2021).
Στο πλαίσιο αυτό το Eurogroup αφού αναφέρεται στην αναγκαιότητα λήψης μέτρων για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας επισημαίνει πέραν των άλλων στο σημείο 6 της Δήλωσής του ότι τα «μέτρα θα πρέπει να προσαρμοστούν στον ρυθμό και τη δύναμη της ανάκαμψης σε κάθε κράτος μέλος και να στηρίζονται από τη συνεχή δέσμευση για δημοσιονομική βιωσιμότητα» γεγονός που σημαίνει ότι οι δυσμενείς συνέπειες της πανδημίας θα πρέπει να αντιμετωπιστούν ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες του κάθε κράτους μέλους της ευρωζώνης και μάλιστα με προσήλωση στη δημοσιονομική βιωσιμότητα. Άρα λήψη σκληρών μέτρων με στόχο τη μείωση των ελλειμμάτων.
Έτσι οι χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου οι οποίες μαστίζονται ήδη με αυξημένα ελλείμματα και δημόσια και ιδιωτικά χρέη θα βρεθούν σε δυσμενέστερη θέση από τις χώρες του Ευρωπαϊκού Βορρά και ιδίως τη Γερμανία η οποία διαθέτει εύρωστη οικονομία που οφείλεται στα τεράστια εμπορικά πλεονάσματα που αποκόμισε επί δεκαετίες λόγω της λειτουργίας της ενιαίας αγοράς και της ευρωζώνης. Εμπορικά πλεονάσματα τα οποία παρότι ήταν πολύ πιο πάνω από τα επιτρεπόμενα από το Σύμφωνο Σταθερότητας εντούτοις δεν οδήγησαν στη λήψη μέτρων κατά της Γερμανίας καθώς Κομισιόν και Ecofin αρκέστηκαν σε διάφορα ευχολόγια την ώρα που επέβαλαν σκληρά μέτρα σε Ελλάδα και χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου ελέω Συμφώνου Σταθερότητας
Και καθώς τα γεράκια της λιτότητας αρνούνται κάθε σκέψη για διαγραφή ιδιωτικών χρεών προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα τεράστια ανοίγματα του ιδιωτικού τομέα και ιδίως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που βλέπουν τα χρέη τους να γίνονται βουνά, ελλοχεύει πλέον τεράστιος κίνδυνος για νέο κύμα πτωχεύσεων στον Ευρωπαϊκό Νότο γεγονός που θα οδηγήσει σε αύξηση της ανεργίας. Και όλα αυτά τη στιγμή που το ιδιωτικό χρέος φτάνει πλέον σε δυσθεώρητα ύψη όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στις άλλες χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου.
Ταυτόχρονα η Κριστίν Λαγκάρντ αρνείται κάθε συζήτηση για διαγραφή εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας των δημοσίων χρεών που δημιουργήθηκαν λόγω πανδημίας (capital.gr 7/2/2021) απορρίπτοντας την έκκληση 100 οικονομολόγων που μετ΄ επιτάσεως ζητούν τη διαγραφή δημοσίων χρεών που διακρατά η ΕΚΤ (naftemporiki.gr 5/2/2021).
Μέσα λοιπόν στο κλίμα αυτό και προκειμένου να μην υπάρχει καμιά αμφιβολία για το τι θα συμβεί μετά τη λήξη της πανδημίας, οι υπουργοί οικονομικών της ευρωζώνης στο σημείο 7 της Δήλωσης του Eurogroup επισημαίνουν με νόημα ότι «άπαξ και δρομολογηθεί σταθερά η ανάκαμψη, τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τα αυξημένα επίπεδα δημόσιου χρέους εφαρμόζοντας βιώσιμες μεσοπρόθεσμες δημοσιονομικές στρατηγικές, με έμφαση στη βελτίωση της ποιότητας των δημόσιων οικονομικών…..».
Με αλλά λόγια δηλαδή επιστροφή στη λιτότητα και στη βίαιη δημοσιονομική πειθαρχία.
Οδοστρωτήρας οι αποφάσεις του Eurogroup για Ασφαλιστικό, εργασιακά, πλειστηριασμούς και ιδιωτικοποιήσεις στην Ελλάδα
Και πριν αλέκτωρ λαλήσει άρχισαν πλέον να φαίνονται άμεσα στην Πατρίδα μας οι επιπτώσεις των αποφάσεων του Eurogroup.
Επιπτώσεις οι οποίες έχουν άμεση σχέση τόσο με την 9η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας της Ελλάδας που συνέταξε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή COM(2021) 97final και η οποία εκδόθηκε στις 24/2/2021 όσο και με τις παραπάνω αποφάσεις του Eurogroup.
Και όλα αυτά παρά τα ωραία λόγια του Προέδρου του Eurogroup Paschal Donohoe ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων: «Ακούσαμε από τα θεσμικά όργανα τα κύρια συμπεράσματα της 9ης Έκθεσης Ενισχυμένης Εποπτείας της Ελλάδας για την καλή πρόοδο που επιτεύχθηκε και ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας έκανε ξανά μια πολύ εμπεριστατωμένη και περιεκτική παρουσίαση για όλο το έργο στο οποίο ηγείται εξ ονόματος του ελληνικού λαού και οι συνάδελφοί μας στην Επιτροπή, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας απάντησαν σε σχέση με αυτό το έργο».
Η 9η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ec.europa.eu 24/2/2021) συντάχθηκε σύμφωνα με τον Κανονισμό 472/2013 και ελέγχει την τήρηση και εφαρμογή εκ μέρους της Ελλάδας των όρων που επέβαλε το Eurogroup της 22αςΙουνίου 2018. Στο πλαίσιο αυτό όπως επισημαίνεται στη σελ.7 της παραπάνω Έκθεσης ελέγχεται η εφαρμογή των συγκεκριμένων δεσμεύσεων για εφαρμογή μεταρρυθμίσεων σε έξι βασικούς τομείς στη βάση συγκεκριμένων προθεσμιών μέχρι τα μέσα του 2022, μεταρρυθμίσεων που αφορούν ιδίως: (i) τις δημοσιονομικές και δημοσιονομικές-διαρθρωτικές πολιτικές, (ii) την κοινωνική πρόνοια, (iii) τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, (iv) τις αγορές εργασίας και προϊόντων, (v) την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, δηλαδή το Υπερταμείο, καθώς και τις ιδιωτικοποιήσεις και (vi) τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης.
1.Σε σχέση με τα δημοσιονομικά η παραπάνω Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας στη σελίδα 16 αφού επισημαίνει με νόημα τη δέσμευση για πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ σε μεσοπρόθεσμη βάση στη συνέχεια αναφέρεται στο δημοσιονομικό έλλειμμα του 2021 που εκτιμάται από τον προϋπολογισμό σε 3,9% του ΑΕΠ έναντι 3,4% του ΑΕΠ που είναι η εκτίμηση της Επιτροπής. Η επισήμανση της δέσμευσης πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ σε μεσοπρόθεσμη βάση σε συνδυασμό και με την παραπάνω απόφαση του Eurogroup της Καθαράς Δευτέρας προμηνύει μετά τη λήξη της πανδημίας σκληρή δημοσιονομική πειθαρχία και μέτρα λιτότητας.
Και όλα αυτά ενώ το δημόσιο χρέος της Ελλάδας στα τέλη του 2020 έφτασε στα 374 δις ευρώ (http://www.pdma.gr/ 10/3/2021) ενώ το ΑΕΠ της χώρας από 183,6 δις ευρώ το 2019 έπεσε στα 168,5 δις ευρώ το 2020 (Εφημερίς Δημοπρασιών 6-7/3/2021, σελ. 1).
2.Στην ίδια Έκθεση η Κομισιόν ζητά μερική επαναφορά των πλειστηριασμών (new money 24/2/2021) καλώντας την κυβέρνηση να μην παρατείνει το γενικό πάγωμα των πλειστηριασμών μετά τις 15 Μαρτίου 2021 (protothema 24/2/2021).
Έτσι δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι η κυβέρνηση στα πρόσφατα μέτρα ανοίγματος της οικονομίας που σχεδιάζει συμπεριλαμβάνει και το μερικό άνοιγμα των δικαστηρίων (www.dikastiko.gr 20/3/2021) πιθανόν από 29/3/2021. Με τον τρόπο αυτόν ευθυγραμμίζεται με την παραπάνω απαίτηση της Κομισιόν καθώς θα μπορούν να λειτουργήσουν απρόσκοπτα οι διαδικασίες κατασχέσεων και πλειστηριασμών κατά του φτωχοποιημένου Ελληνικού λαού ο οποίος βλέπει τα κοράκια να εφορμούν προκειμένου να του αρπάξουν τα σπίτια αντί πινακίου φακής.
3.Στη σελ. 9 της παραπάνω Έκθεσής της η Κομισιόν επισημαίνει καθυστερήσεις «στον εκσυγχρονισμό του Εργατικού Κώδικα» και παρατηρεί στη σελ. 37 ότι το Μάρτιο 2021 θα κατατεθεί σχετική νομοθεσία η οποία θα ψηφιστεί τον Απρίλιο 2021. Για τον λόγο λοιπόν αυτόν στο πεδίο των εργασιακών η κυβέρνηση προχωρά στην κατάθεση νομοσχεδίου για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας ξηλώνοντας ουσιαστικά το οκτάωρο, αυξάνοντας το ανώτατο ετήσιο όριο υπερωριών στις 120 ώρες, επιβάλλοντας ηλεκτρονική ψηφοφορία για απεργίες κλπ (www.sofokleousin.gr 16/3/2021).
Μάλιστα δίνοντας ένα σήμα στους δανειστές και στις αγορές η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι αναβάλλεται για τέταρτη φορά η αύξηση του κατώτατου μισθού (www.euro2day.gr 20/3/2021).
Σημειωτέον ότι «η Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη ταχύτητα των χωρών της ΕΕ όσον αφορά στο ύψος του κατώτατου μισθού. Σε αυτή την κατηγορία, η χώρα μας κατατάσσεται τελευταία, με 758 ευρώ ( υπολογίζονται 14 μισθοί) και ακολουθούν Πορτογαλία (776 ευρώ), Μάλτα (785 ευρώ), Σλοβενία (1.024 ευρώ) και Ισπανία (1.108 ευρώ). Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Eurostat στην κορυφή της λίστας βρίσκεται το Λουξεμβούργο με κατώτατο μισθό 2.202 ευρώ και στην τελευταία θέση η Βουλγαρία με κατώτατο μισθό 332 ευρώ» (www.protothema.gr/economy 19/3/2021).
Πάντως τα κυβερνητικά παπαγαλάκια λένε ότι η αναβολή για τέταρτη φορά της αύξησης του κατώτατου μισθού γίνεται δήθεν για το καλό των εργαζομένων μιας και αν γινόταν τώρα ο καθορισμός της διαδικασίας για τον κατώτατο μισθό αυτό δεν θα ήταν προς το συμφέρον των εργαζομένων. Αυτό θα πει κυβερνητική στοργή για τους Έλληνες εργαζομένους!!!
Και σαν να μην έφτανε αυτό τα κυβερνητικά παπαγαλάκια επισημαίνουν ότι δεν πρέπει να ανησυχούν οι εργαζόμενοι γιατί η ΕΕ «σκέπτεται πριν απ΄ αυτούς γι΄ αυτούς» μιας και η Κομισιόν επεξεργάζεται Οδηγία της ΕΕ για πανευρωπαϊκό κατώτατο μισθό που όμως θα θεσμοθετηθεί στο μέλλον!!!
Δηλαδή ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι.
4.Σε σχέση με το ασφαλιστικό όπως έχουμε ήδη αναλύσει το Υπουργείο Εργασίας έδωσε ήδη το εναρκτήριο λάκτισμα για σκληρές αλλαγές στην επικουρική ασφάλιση (real.gr 11/3/2021) αναφερόμενο στην «Υψηλή συνταξιοδοτική δαπάνη» και στις «Υψηλές μεταβιβάσεις από τον προϋπολογισμό» για να συμπληρώσει ότι στη σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση των επικουρικών συντάξεων μεταξύ άλλων «αντί οι εισφορές των νέων να χρησιμοποιούνται για την πληρωμή της επικουρικής σύνταξης των σημερινών συνταξιούχων, θα αποταμιεύονται και θα επενδύονται» (Ανακοίνωση Τύπου Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων https://www.taxheaven.gr 11/3/2021).
Επίσης εκτός από τις αλλαγές που έρχονται στην επικουρική ασφάλιση αναμένεται άμεσα η ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της υπ΄ αρίθμ. 2020/1512 Απόφασης του Συμβουλίου ΕΕ για αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης ενώ δεν αποκλείεται το παζλ των αλλαγών να συμπληρωθεί και με μείωση κατά 20% των κύριων και επικουρικών συντάξεων κατ΄ εντολήν των Βρυξελλών προκειμένου να εγκριθεί το ελληνικό εθνικό σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας και η συνακόλουθη αποδέσμευση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης.
5.Στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων πέραν των άλλων ετοιμάζεται επέλαση στη δημόσια ακίνητη περιουσία και ήδη σύμφωνα με τη σελ. 39 της Έκθεσης αναμένονται εξελίξεις στον τομέα αυτό στα τέλη Μαρτίου 2021
Και νέο πεσκέσι στον Ερντογάν από Μέρκελ
Και ενώ στην ΕΕ αναμένεται Αρμαγεδδώνας σε μισθούς, συντάξεις και εργασιακά, η Γερμανική Ευρώπη παραμονές του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 25ης-26ης Μαρτίου που υποτίθεται θα επιβάλλει κυρώσεις στην Τουρκία, δρομολόγησε αποφασιστικά για άλλη μια φορά και νέο πεσκέσι για τον Ερντογάν.
Έτσι καθώς πλέον από 18 Φεβρουαρίου 2021 έχει τεθεί σε εφαρμογή το περίφημο Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης το οποίο έχει προικοδοτηθεί με 672,5 δις ευρώ εκ των οποίων 360 δις ευρώ για δάνεια και 312,5 δις ευρώ για επιχορηγήσεις προκειμένου να γίνουν επενδύσεις κυρίως στην ψηφιακή οικονομία, στην πράσινη ανάπτυξη και στην ενέργεια, οι ηγέτες της ΕΕ δίνουν πλέον τη δυνατότητα σε τουρκικές επιχειρήσεις να έχουν το δικαίωμα να λαμβάνουν μέρος στους διαγωνισμούς για την εκτέλεση των έργων του πακέτου των 672,5 δις ευρώ. Γεγονός ιδιαίτερα θετικό για την τουρκική ολιγαρχία και τους επιχειρηματίες –πολιτικούς φίλους του Ερντογάν οι οποίο διαθέτουν σημαντικά εύρωστες επιχειρήσεις ιδίως στον τομέα των κατασκευών και της μεταποίησης που με χαμηλό κόστος θα μπορούσαν να αναλάβουν την εκτέλεση σημαντικών έργων ενισχύοντας έτσι την παραπαίουσα τουρκική οικονομία.
Επιπλέον με απόφαση του Συμβουλίου της ΕΕ στις 17 Μαρτίου 2021 για το Ταμείο Invest EU η Τουρκία δυνάμει του άρθρου 5 του νέου Κανονισμού του Ταμείου αυτού δύναται να συμμετάσχει στο σχήμα εγγυήσεων που θα στηρίξουν «επενδυτικά έργα χρηματοπιστωτικών εταίρων, όπως ο όμιλος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), εθνικές αναπτυξιακές τράπεζες και διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα». Το Ταμείο Invest EU θα έχει στη διάθεση του εγγυήσεις ύψους 26,2 δις ευρώ που με μόχλευση μπορούν να κινητοποιήσουν επενδύσεις 370 δις ευρώ στο διάστημα 2021-2027 (www.consilium.europa.eu/el/press 17/3/2021). Στην ουσία το Ταμείο Invest EU αποτελεί συνέχεια του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων γνωστού και ως Σχέδιο Γιούνκερ που κινητοποίησε επενδύσεις 514 δις ευρώ στο διάστημα 2015-2020 το οποίο αξιοποίησε και η Fraport προκειμένου με δανειακά κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από ελληνικές και ξένες τράπεζες να μπορέσει να δανειοδοτηθεί με ποσό 968,4 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων 280,4 εκατ. ευρώ για έργα και 688 εκατ. ευρώ για την πληρωμή της προκαταβολής) προκειμένου να μπορέσει να πάρει για 40 συν 10 χρόνια την εκμετάλλευση των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων αντί τιμήματος 1.232 εκατ. ευρώ (Η Καθημερινή 27/3/2017).
Δεδομένου δε ότι από το Σχέδιο Γιούνκερ επωφελήθηκαν και πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Τουρκία αλλά και άλλες ξένες επενδύσεις εκεί αναμένεται ότι κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και με το Ταμείο Invest EU το οποίο προβλέπει ένα πολλαπλασιαστή επένδυσης της τάξης των 11,4 ευρώ για κάθε 1 ευρώ χορηγούμενης εγγύησης. Έτσι μέσω του Invest EU με χορήγηση ευρωπαϊκών και τουρκικών εγγυήσεων θα επιτευχθεί μόχλευση επενδύσεων στην Τουρκία ύψους πολλών δις ευρώ. Αρκεί να λάβουμε υπόψη ότι χωρίς την παραπάνω μόχλευση η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) έχει ήδη δανειοδοτήσει την Τουρκία την τελευταία δεκαετία με 19 δις ευρώ (Reuters.com 21/1/2020). Έτσι εκτιμάται ότι ο Ερντογάν και η παρέα του θα αρπάξουν και νέα χαμηλότοκα δάνεια από την ΕΤΕπ ύψους τουλάχιστον 3,5 δις ευρώ γεγονός που θα οδηγήσει σε τεράστια μόχλευση συνολικών επενδυτικών κεφαλαίων ύψους δεκάδων δις ευρώ. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η ΕΤΕπ είναι ήδη εκτεθειμένη στην Τουρκία με δάνεια 15 δις ευρώ.
Στα παραπάνω δανειακά κεφάλαια της ΕΤΕπ βέβαια πρέπει να προστεθούν τουλάχιστον 3,5 δις ευρώ από την προενταξιακή βοήθεια 2012-2027 που πήρε η Τουρκία με ψήφο Μητσοτάκη και Αναστασιάδη στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 10ης Δεκεμβρίου 2021 (www.amna.gr/eu 11/12/2020 & www.naftemporiki.gr 11/12/2020) καθώς και άλλα 3 δις ευρώ τουλάχιστον για το μεταναστευτικό.
Και όλα αυτά ενώ ο Ερντογάν συνεχίζει να απειλεί Ελλάδα και Κύπρο και να παραβιάζει τα ελληνικά και κυπριακά κυριαρχικά δικαιώματα.
Αυτή όμως είναι η Γερμανική Ευρώπη. Σκληρά μέτρα σε βάρος της Ελλάδας και πεσκέσι στον Ερντογάν στις παραμονές του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 25ης και 26ης Μαρτίου όπου υποτίθεται θα συζητηθούν οι κυρώσεις κατά της Τουρκίας.
«Ο λύκος κι αν εγέρασε κι άσπρισε το μαλλί του, μήτε τη γνώμη άλλαξε, μήτε την κεφαλή του», όπως λέει και ο θυμόσοφος λαός μας.